خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1397/10/04 - 16:20
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : سیاسی
گودرزی:

تلاش اروپا برای بازگشت پناهجویان سوری از تعارفات سیاسی است/ روند بازگشت پناهندگان به حل مسئله سوریه کمک می کند

عضوکمیسیون امنیت ملی و سیاست داخلی مجلس می گوید:مداخلات منطقه‌ای نه اجازه بازگشت به آوارگان سوری را می‌دهد و نه زمینه برای بازگشت آنها وجود دارد.

مسعود گودرزی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به موضوع مشکل پناهجویان سوری در اروپا و کشورهای همسایه گفت:موضوع مهاجرین سوری از چند جنبه قابل بررسی است؛یک جنبه این است که قطعا مداخلات بین المللی و منطقه ای باعث شده است که این اتفاق بیفتد و متاسفانه الان در وضعیتی هستند که عموماً دارند یک معاملاتی روی آنها انجام می دهند.



وی افزود: اگر ما بخواهیم روند سوریه را به یک روند باثبات تبدیل کنیم؛نیازمند این هستیم که آنها بتوانند گفت و گوی ملی را انجام بدهند به توافق برسند؛یعنی اول آتش بس،بعد گفتگوی ملی،سپس توافق و بعد مشخص کردن اینکه هرکدام آوارگان سوری از کجا هستند و به کجا باید بروند.



بیشتر بخوانید:





 



نماینده مردم ممسنی و رستم در مجلس با بیان اینکه روند بازگشت پناهندگان به حل مسئله سوریه کمک می کند،مطرح کرد:الان بسیاری از پناهندگان سوری در اروپا هستند و اروپا باید تلاش کند که اینها بتوانند با خانواده‌هایشان به سوریه برگردند و این مهم اما یک پیش‌زمینه‌های دارد.



مداخلات منطقه‌ای نه اجازه بازگشت را به آوارگان سوری می دهد و نه زمینه بازگشت را برای آنها فراهم می کند



گودرزی معتقد است؛در حال حاضر پناهجویان سوری برای بازگشت هم جایی را ندارند؛از خانه‌هایشان آواره هستند و امکان کار برای آنها فراهم نیست؛در شرایط سخت ادامه زندگی ،هرکدام از آنها به دنبال این هستند که یک آشیانه و یک جایی برای خود پیدا کنند و زندگی جدیدی را برای خودشان شروع کنند؛این هم یک بخش از قضیه است.



این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه در مجموع آنچه که فرمول اصلی کار است و در همه مناقشات با آن سروکار داریم این است که مردم خود برای سرزمینشان تصمیم بگیرند،مطرح کرد:ما در موضوع فلسطین با چنین مسئله‌ای سروکار داریم و می‌گوییم که مهاجران و آوارگان فلسطینی برگردند و براساس برگشت آنها بیایند موضوع را به رفراندوم و آرای عمومی  بگذارند و هرچه مردم آنها تصمیم گرفتند؛هم منطقه و هم جامعه بین المللی آن را قبول کنند و همه به سمت پیشرفت آنها را حمایت کنند. 



عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه مشکلی که وجود دارد این است که مداخلات منطقه‌ای نه اجازه بازگشت را به آوارگان سوری می دهد و نه زمینه برای بازگشت وجود دارد؛ تاکید کرد:صحبت از تلاش برای بازگشت پناهجویان سوری صرفاً جنبه تبلیغاتی در فضای رسانه ای دارد و تعارفات سیاسی است.



همکاری اروپا برای بازگشت پناهجویان سوری صرفاً یک شوی تبلیغاتی است



وی تاکید کرد:آتش‌بس،توافق گروه‌های درگیر ،مذاکره سوری -سوری،حمایت کشورهای منطقه و بین المللی از مذاکرات سوریه براساس منافع ملی و بازگشت آوارگان به کشورشان بهترین فرمول برای حل بحران سوریه است.



عضوکمیسیون امنیت ملی و سیاست داخلی مجلس با اشاره به لزوم همکاری اروپا برای بازگشت آوارگان آوارگان سوری،تاکید کرد:اروپایی هایی که به دنبال این هستند که معضل آوارگان  سوریه حل شود؛ بهترین کارشان این است برای بازگشت آنها که یک همکاری در موضوع بازسازی و احیای سوریه به منظور ایجاد زمینه برای زندگی افراد و پناهجویان بکنند اما این همکاری را اروپایی ها انجام نمی دهند؛صرفاً یک شوی تبلیغاتی است و هرکسی دیگری را متهم می کند،این  میان پناهندگان و آوارگانی هستند که مشکلاتشان هر روز انباشته می شود و هیچ اقدامی هم از طرف هیچ کشوری انجام نمی شود./



پایان پیام



 

  • کد خبر : 269939
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار